27 april 2024

Drogpolicy

Snappanarnas RF (SnRF) är en ideell förening som arbetar för idrottande, gemenskap, kamratskap och social fostran. Barn, ungdomar och seniorer ska genom föreningens försorg kunna utvecklas i sin idrott och i sitt kamratskap. Hur föreningens seniorer och ledare agerar är viktigt för barnens och ungdomarnas utveckling. Som ett led i detta finns föreningens drog- och alkoholpolicy med gemensamma regler och riktlinjer. Denna policy ska vara allmänt känd bland aktiva, ledare och föräldrar i föreningen.

ALKOHOL
Idrotten och den verksamhet som SnRF bedriver ska vara en trygg miljö från alkoholsynpunkt. Föräldrar ska med förtroende låta sina barn och ungdomar delta i föreningens verksamhet. Av detta följer:
– Våra ungdomar dricker inte alkohol. Om någon upptäcks dricka alkohol kontaktas föräldrar. – Inga alkoholdrycker ska förekomma bland ledare, föräldrar och aktiva i samband med idrottsverksamhet för barn och ungdom, som träningsläger, tävlingar eller resor till och från dessa. – Ingen alkoholförtäring på fester där ungdomar är med. Ska så ske gäller åldergräns 18 år eller målsmans tillstånd för deltagande. – Aktiva seniorer, seniorledare och föräldrar ska i sitt förhållningssätt till alkoholdrycker vara ett föredöme för barn och ungdomar.

TOBAK
Föreningen ska:
– Uppmuntra ungdomarna att värna om nikotinfria miljöer och en ungdomskultur utan tobaksrökning och snus. – Göra aktiva och ledare medvetna om tobakens och snusets negativa inverkan på individ och miljö och därmed arbeta för att konsumtionen minskar. – Uppmuntra föreningens ungdomar att inte använda tobak och snus.

DOPING OCH NARKOTIKA
Användning av narkotika och de prestationshöjande medel som finns upptagna på WADA:s lista är förbjudet. Undantag om den aktive har läkarintyg. (exempel astmamedicin). Av detta följer:
– Upptäcks någon av föreningens ungdomar ha använt/haft kontakt med narkotika eller dopingpreparat gäller enskilt samtal med berörd, kontakt med förälder om nödvändigt kontakt med sociala/medicinska instanser. – Inga ledare eller aktiva seniorer får använda narkotika eller dopingpreparat. Vid upptäckt gäller enskilt samtal och kontakt med myndigheter.
Ansvaret för att föreningens Drog och Alkoholpolicy efterlevs är gemensamt för föreningens alla medlemmar – aktiva, ledare och föräldrar. Det yttersta ansvaret har föreningens styrelse. Vid behov vänder sig aktiv senior, ungdom, ledare och förälder till styrelsen.